fotograferingslektion

Igår ägnades förmiddagen åt att läsa bruksanvisningen för min (egentligen Daniels...) kamera. Jag har sagt det förut, men det här med att vara nybörjare är kämpigt. Det finns så mycket att ta in, så mycket att tänka på och det går inte tillräckligt fort.
Men det är det som är tjusningen! Det ska vara lite småsegt och jobbigt och roligt, för sen en dag behärskar man det! Det är det fina med utmaningar, något känns överväldigande men sen blir det alldeles naturligt. 

Jag var ute och fotade lite grann igår, kände på de funktioner som jag förstod halvbra. Jag experimenterade mest med bländar- och slutartiden samt justerade med vitbalansen. Däremot valde jag kanske inte jättebra motiv, vilket jag ångrar idag. Jag tog lite skogsmotiv, för i verkligheten gav naturen en fin effekt på ett träd men på kort blev det vara beige..

Dagens ånger; jag åkte förbi en gård där en katt hoppade upp på ett staket och började kloa, det var fina löv runt omkring, bra ljus. Det hade nog blivit ett bra foto.
Lärdom; stanna bilen på en gång!



bild från google.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0