28 oktober 2011 - första kollaget i Photoshop

Igår var jag ledig och efter att ha gjort det som måste göras; städa, plocka och diska, ägnade jag mig åt mina två nya hobbys. Det ena är att sticka, än så länge är det inte mycket att hurra för och endast räta maskor men jag hoppas det blir en tjusig halsduk. 

Det andra är ju fotografi. Jag tyckte att det var dags att lära mig det här med Photoshop och att göra kollage och fixa med bilderna. En sak kan jag ju säga, det är inte roligt att vara nybörjare! Det tar ju fruktansvärt med tid!
Men jag sökte fram tutorials på kollage i Photoshop och började härmas. Från början hade jag inte tänkt visa min skapelse, utan hade tänkt vänta tills jag var fantastiskt duktig med att publicera nåt. 

Men efter en reality-check inser jag ju att då får vi nog vänta väldigt länge med inlägg överhuvudtaget... Oavsett så är jag glad att jag ens orkade med att sitta och trixa och fixa med det här så pass länge och att det faktiskt blev nåt överhuvudtaget.
Däremot har jag väldigt mycket att lära och jag får se utvecklingen under tidens gång.


Alla bilderna är från i september när vi var och hälsade på hos mina föräldrar. Det var också första gången som jag på riktigt använde systemkameran.
Jag har ändrat lite på bilderna först, fixat med ljus och skärpa och sen lagt in de ändrade versionerna i kollaget. De ändringar som jag skulle vilja ha är:
  • snyggare beskärning på bilderna så de "flyter samman" bättre
  • eventuellt ramar kring bilderna
  • inte så kompakt placering, lite mer luft

Men som med allt annat; övning ger färdighet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0