14 september 2011

Igår fick jag första kontakten med infertilitetskliniken. Det var jag som kontaktade dem, för jag ville veta hur det går till och vad vi kan vänta oss. Trots googlande på andra bloggar, sjukvårdsupplysningen och olika sjukhus tycker jag inte att det är särskilt mycket information som man får. Men en mycket trevlig barnmorska ringde mig och berättade hur det kommer att gå till

Vårdgarantin säger att vi ska få en tid om max 3 månader, men de vill helst erbjuda en inom 2 månader. Då kommer vi att få träffa en barnmorska, där vi innan kommer att ha fått hem papper med hälsofrågor som ska vara ifyllt samt remisser för olika provtagningar. Inga prov kommer att tas under det första mötet, utan det är (om jag förstod det rätt) bara ett första möte och början till journalen. Efter detta kommer min sambo att få lämna spermaprov och jag kommer att få lämna blodprov (för att kolla alla hormoner) och även få ett vaginalt ultraljud. Men efter att dessa initiala besök och prov är tagna har man i stort sett utredningen.

Sen beror det på vad svaren säger hur man väljer att gå vidare, med vilka behandlingar som kan vara aktuella. Det är här den riktiga väntetiden är som jag förstod det. Hur länge man får vänta beror på hur många läkartider de får tilldelade, är turen på ens sida kanske det blir någon avbokning och man får komma snabbare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0